V projektu TAČR TL03000469 se sdružili didaktici matematiky, didaktici českého jazyka a psychologové, aby společně vytvořili metodické materiály, jejichž hlavním cílem je na podkladu slovních úloh rozvíjet a vzájemné propojovat matematickou, čtenářskou a jazykovou gramotnost žáků základní školy. Vyvíjené materiály procházejí v letech 2021-2023 pilotážemi prostřednictvím spolupracujících učitelů. Po jejich zpracování bude celá metodika zveřejněna na této stránce a učitelé základních škol ji budou moci využít.
Konference Slovní úlohy jako cesta k integraci matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol: 4. 10. 2023 14.00-18.00, Pedagogická fakulta UK, Magdalény Rettigové 4, Praha 1
Cílem konference bylo představit odborné veřejnosti originální metodiku výuky slovních úloh, jež vznikla v rámci projektu TAČR TL03000469 a jež bude dána k dispozici učitelům na této stránce cca v polovině listopadu 2023. Během konference se účastníci seznámili nejen s principy, na nichž je metodika založena, ale také s poznatky z jejího použití ve školách v posledních dvou letech. Konference se zúčastnilo hybridním způsobem asi 160 účastníků z řad vyučujících 1. stupně základní školy a matematiky a českého jazyka 2. stupně, didaktiků matematiky a didaktiků českého jazyka i inspektorů České školní inspekce.
Program konference
14:00 | Slovní úlohy: Cesta k metodice a její základní principy | Naďa Vondrová |
14:30 | Pohled z hlediska čtenářské a jazykové gramotnosti | Martina Šmejkalová |
14:50 | Pohled ze škol | Jana Doležalová |
15:15 | Přestávka | |
15:25 | Pohled z hlediska psychologie | Anna Páchová, Irena Smetáčková |
15:50 | Metodický materiál Porovnávání | Naďa Vondrová |
16:05 | Metodický materiál Nedokončené strategie | Darina Jirotková |
16:20 | Přestávka | |
16:30 | Metodický materiál Neposedové | Radka Havlíčková |
16:45 | Metodický materiál Variované úlohy | Pavel Sovič |
17:00 | Pohled ze škol | Tomáš Chrobák, Barbora Korečková a další |
17:50 | Závěr | Naďa Vondrová |
Informační videa o Metodice
Čtyři typy metodických materiálů
Máte-li zájem se do pilotáží materiálů zapojit, ozvěte se na nada.vondrova@pedf.cuni.cz.
Řešitelský tým
Na tvorbě a pilotážích metodických materiálů se podílí tým řešitelů z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy:
Katedra matematiky a didaktiky matematiky: Radka Havlíčková, Darina Jirotková, Karolína Mottlová, Jana Slezáková, Pavel Sovič, Naďa Vondrová
Katedra českého jazyka: Gabriela Babušová, Klára Eliášková, Alena Kinclová, Martina Šmejkalová
Katedra psychologie: Anna Páchová, Irena Smetáčková
Pedagogický poradce: Martin Chvál (Ústav pro výzkum a rozvoj školství)
Řešitelé doporučují zdroje k výuce slovních úloh
Článek shrnující příčiny používání povrchových strategií řešení slovních úloh, který obsahuje i didaktická doporučení (Učitel matematiky, 28 (2), 66-93, 2020)
Kniha Matematická slovní úloha: Mezi matematikou, jazykem a psychologií (nakl. Karolinum)
Webinář pro učitele Slovní úlohy na 1. stupni
Webinář pro učitele Jak vést žáky 2. stupně k řešení slovních úloh s porozuměním