Přihlašujte se na kurz, který vás seznámí s originální metodikou výuky slovních úloh propojující rozvoj matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol. Během programu si vyzkoušíte čtyři typy metodických materiálů
Základní informace
Úvodní kurz pro zájemce o školení je plánován na úterý 11. 11. 2025 na PedF UK v Praze.
Náplň kurzu
Cílem kurzu je seznámit účastníky s originální metodikou výuky slovních úloh, která je založena na propojování rozvoje matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základní školy. Metodika byla vyvinuta ve spolupráci odborníků z didaktiky matematiky, didaktiky českého jazyka a psychologie (více zde: https://slovni-ulohy-metodika.cz/). Je založena na následujících principech:
• Slovní úlohy jsou jedním z kritických míst výuky matematiky a je třeba hledat způsoby, jak je vyučovat.
• Obtížnost slovní úlohy je ovlivněna jazykovými charakteristikami slovní úlohy.
• Schopnost řešit slovní úlohy je ovlivněna nejen matematickými schopnostmi žáků, ale i úrovní jejich čtenářské a jazykové gramotnosti.
• Slovní úlohy jsou vhodným prostředkem pro rozvíjení vztahu mezi matematikou a českým jazykem jako vyučovacími předměty.
• Schopnost řešit slovní úlohy je ovlivňována úrovní metakognitivních dovedností.
V rámci kurzu budou účastníci praktickou formou seznámeni se čtyřmi typy metodických materiálů (Porovnávání, Nedokončené strategie, Neposedové, Variované úlohy), které je možné různě kombinovat. Každý z typů pracuje se slovní úlohou odlišným způsobem. Jejich společným znakem jsou zařazené čtenářské a jazykové úlohy, jež je možné využít jak v hodině matematiky, tak v hodinách českého jazyka. Materiály jsou tedy vhodné i pro spolupráci (případně přímo tandemovou výuku) učitelů matematiky a českého jazyka.